Szerveren futó modok segédlete

Primitive Survival

Csapdák (Traps)

Lezuhanó csapdák (DEADFALLS) és hurokcsapdák (SNARES) – mindkettő kontaktusra öl, főként kisállatokat. A deadfall inkább csirkét/nyulat (vagy kölyköket) öl, a snare pedig nagyobb entitásokat is foghat (pl. fox, boar).

  • Nagyobb entitások (pl. játékos, wolf) csak kis sebzést kapnak és kioldják a csapdát.
  • Csak a beetetett csapda vonzza az állatokat.
  • Kioldott csapdát jobb klikkel újra lehet állítani.
  • Beetetés: jobb klikk bármelyik nem beetetett beállított csapdára (számos étel működik csalétekként).

Gödörcsapdák (Pit Traps)

Pár darab két végén kihegyezett fa tüske (wood spikes) puha talajba nyomva „tüskegödröt” alkot. Rámenni fáj, beleesni veszélyes.

  • Teljes gödörcsapdához nyomd a tüskéket a gödör felső peremébe is, akár sződd össze nagyobb fesztávra.
  • Fedd be 3 réteg száraz fűvel (dry grass) vagy más növényi anyaggal, figyeld a HUD útmutatását, majd tegyél a tetejére földet/homokot (dirt/sand) a tökéletes rejtéshez (PvP-ben különösen hasznos).
  • A közeli emlősök „gyanút fognak” a felszín alatt, ezért odavonzza őket a csapda.
  • Részben szétszedhető: üres kézzel kattintva.
  • Bed-O-Nails (agyagformázás után önthető) a wood spikes halálosabb változata, bármely felületre tehető.
  • Tipp: a metal bucket kombinációja a „legdurvább” gödörcsapdához vezet…

Horgászat (Fishing)

Öt módszer: halas kosár (Fish Basket), rekesztő csapda (Weir Trap), ágas zsinór (Limb Line), keresztháló/trotline (Trotline) és halász lándzsa (Fishing Spear).

  • Üres kézzel jobb klikk: hal kivétele (vízbe ejtve elszökhet!).
  • Jobb klikk horogra vagy Fish Basketre: beetetés (sokféle étellel).
  • Jobb klikk beetetett horogra/kosárra üres kézzel: csalétek visszavétele.
  • A hal néha egyszerűen ellopja a csalit és elszökik.
Fish Basket (halas kosár)
  • Helyezd vízbe úgy, hogy minden égtáj felé legyen szabad vízblokk. Ezután várakozás – 1–2 hal beúszhat.
Weir Trap (rekesztő csapda)
  • Stakes (karók) segítségével vízben kerített területet építesz, középen egy nyitott vízblokkal, majd a túlsó (középső) karóra jobb klikk: csapda kész.
  • Partvonal használható egyik oldalnak (így elég 5 karó), vagy egy szomszédos weir oldalát is felhasználhatod (akár 3 karó).
  • Ha a kerítés „M” alakot formáz, kész a csapda. Weir Trap nem beetethető.
  • Gyakrabban ellenőrizd (a halak könnyen kiszöknek). Néha sea shell vagy csecsebecse is bekerülhet.
Limb Line & Trotline (ágas zsinór & keresztháló)
  • Víz közelében állj egy blokkal szemben (stake/fencepost/dirt block/tree) cordage-dal a kézben és jobb klikk.
  • Ha elég a zsinór és van fogadó blokk a túloldalon, trotline készül, különben limb line.
  • Ezután hooks-ot (és csalit/lure-t) rögzíts a vonal szakaszaira jobb klikkel.
  • A horognak vízben kell lennie, különben nem fog halat.

Horgok és csalik (Hooks & Lures)

  • Hooks pattinthatók flint/stone-ból, faraghatók bone-ból, vagy önthetők formában.
  • Lures (műcsalik) agyagformázás után önthetők; a horogra kerülnek, mint a csali – növelik a fogás esélyét.

Filézés és fogyasztás (Fillets & Consumption)

  • Nyers hal: tűzön megsütve ehető, vagy helyettesítheti a húst levesben/pörköltben.
  • Filézés jobb készletkezeléshez – de a fejrész elvesztése miatt kisebb tápérték.
  • Filézéskor raw fish eggs/ovulated fish eggs is eshet; főzhető vagy caviar készíthető.

Haltartás (Fish Farming)

  • Ovulated fish eggs vagy kisebb halak vízbe dobva újratelepítik a chunk halállományát.
  • Ha nem pótolod, a környéket gyorsan „kifogod”; természetes utánpótlás lassan történik.

Halász lándzsák (Fishing Spears)

  • Kifejezetten a „vanilla” halakra optimalizált lándzsák; kihalászásra/loot felvételre is jók.
  • Bal klikk: döfés; jobb klikk NYOMVA: a hal eltávolítása a lándzsáról.

Fa lámpások (Wooden Lanterns)

Olcsó fényforrás – nem olyan erős, mint más lámpák, de üveg nélkül is szép.

Szentjánosbogarak (Fireflies)

  • Hét fajta, különböző szín/fényerő. NAGYON MELEG (+30 °C) éjszakán firefly jar-okat csalizz gyümölccsel, vedd körbe virágokkal.
  • Külön wood jar holder fali rögzítéshez.

Prémbőr díszítés (Pelts for Decoration)

Fel nem használt pelts letehetők padlóra, plafonra, falra.

Díszhalak (Fish for Decoration)

„Stuff & mount” a crafting rácsban, majd falra helyezhetők.

Úszó dokkok (Floating Docks)

Stílusos vízi közlekedés és parkoló boat/raft mellé.

Tutaj (Raft)

  • Aktív slotban tartva ugorj vízbe és csak kormányozz – nem kell lehelyezni, gomb sem kell.
  • Sekély vízben ugrálás segít a mozgásban. Van egy easter egg is…

Majomhíd (Monkey Bridge)

  • Völgyek, fák, tavak felett – a végpontoknak 2 blokk magasnak kell lenniük.
  • Max hossz: 60 blokk. Szemben állva mindkét végponttal helyezd el, az alsó blokkra kattints.
  • Legyen elég monkey bridge darab a távolságra; törmelék zavarhatja a lerakást.

Férgek (Earthworms)

  • Kőre/ágra jobb klikkelve találhatók. Üres kézzel jobb (vagy guggolva jobb) klikk: felvétel/lerakás.
  • Felhasználás: kis protein bónusz; hook/fish basket csali; föld lazítása és trágyázása (farmlandon guggolva letenni).
  • Trágyagyár: áss 1 mély gödröt, kapáld fel, tegyél férgeket; idővel worm castings blokk lesz belőle – törd szét, a drop trágyának jó; maradék férgeket szedd vissza.
  • Figyelmeztetés: túl sok féreg túllazítja/túltáplálja a földet → tiszta worm castings, amin nem nő növény. 0–30 °C között életképesek; eső, ragadozók elvihetik – szedd fel, ha spórolnál velük.

Kígyók és rákok (Snakes & Crabs)

Négy kígyófaj (kettő mérges, kettő jámbor) és két rákfaj (egy szárazföldi, egy vízi).

Mélytengeri lények (Deep Sea Creatures)

Négy különös faj – csak nagyon mély vízben láthatók.

Lidércfények (Will-O’-Wisps)

Ritka biolumineszcens lények – kozmetikai célúak.

Az élőhalott (The Living Dead)

„God knows it was not of this world—or no longer of this world—yet to my horror I saw in its eaten-away and bone-revealing outlines a leering, abhorrent travesty on the human shape” — H.P. Lovecraft, The Outsider

Füstölő (Smoker)

  • Építs smoker-t; töltsd fel firewood-dal és trussed redmeat/bushmeat/poultry/fish-sel; gyújtsd meg fáklyával.
  • Eredmény: kisebb jóllakottság, de sokkal tovább friss. Mehet levesbe/pörköltbe/pitébe.
  • Cured smoked meats: füstölt hús + salt hordóban – nagyon sokáig eltart.

Rántott szárított hús (Jerky)

  • Vékony csíkokra vágott redmeat/bushmeat/fish fillets napon maguktól „kikúródnak”.
  • Utólag tűzön még megsüthetők. Fish Jerky-hez salt szükséges.

Hal & filé (Fish, Fillets)

Késsel (crafting grid) filézhető vagy egészben süthető – lásd a horgász szekciót is.

Rákhús, kígyóhús (Crab Meat, Snake Meat)

Gyűjtsd és süsd meg tábortűzön, vagy dobd levesbe/pörköltbe.

Gilisztacsali (Earthworm Grunter)

  • Készíts egy stake + knife kombinációból; tedd off-handbe, főkézbe stick, majd guggolva jobb klikk a talajra: „grunting”.
  • Erdőtalaj a leghatékonyabb; ne legyen túl hideg/meleg (0–30 °C); esőben kevésbé hat.
  • Toolrack-en tárolható.

Faodvak (Tree Hollows)

Újonnan generált fákban keresd; fosztható, időnként újratöltődik. Kivágva primitív tároló. Játék: köveket/nyilakat beledobni.

Öntözőedény – Olla (Irrigation Vessel)

  • Nagy vödörhöz hasonló. Töltsd vízzel és ásd be (dirt-tel kattintva), hogy a közeli földet optimális nedvességen tartsa.
  • Hammer + chisel egy storage vessel-en → irrigation vessel; gyantával visszaalakítható.
  • Bármikor utántölthető; a környező talaj nedves kinézete jelzi a működést. Föld alatt nem fagy be, átjárható felette.
  • Fokozatos, „tárcsaszerű” nedvesítés (amíg a víz ki nem fogy):
= 50%  |  =100% |  =100%  | =100%  |  = 50%  
=100%  |  =100% |  =100%  | =100%  |  =100% 
=100%  |  =100% |   OLLA  | =100%  |  =100% 
=100%  |  =100% |  =100%  | =100%  |  =100% 
= 50%  |  =100% |  =100%  | =100%  |  = 50%
        

Barázdált föld (Furrowed Land)

  • Kapával guggolva katt: barázda létesítése. Ha vízforrásból indítod, magától telik meg; különben vödörrel töltsd.
  • A közeli nedvesség kissé jobb, mint sima vízforrásnál; elzáródások néha fellépnek – jobb klikkel eltávolíthatók.
  • Tökök/tökvesszők nőhetnek rajta/át; flowers, cattails, berry bushes is ültethetők rá teljesítményromlás nélkül.
  • Minta (fokozatos nedvesítés):
= 50%  |  >60% |  >60%   | >60%  |  = 50%  
>60%   |  >80% |  >80%   | >80%  |  >60%
>60%   |  >80% |   FUR   | >80%  |  >60%
>60%   |  >80% |  >80%   | >80%  |  >60%
= 50%  |  >60% |  >60%   | >60%  |  = 50%
        

Hydrate or Diedrate – Hidratálj, különben meghalsz

Szomjúság mechanika (Thirst Mechanic)

  • Szomjúság sáv (Thirst Bar): Figyeld a szomjúság sávot; idővel folyamatosan csökken, különösen forró éghajlaton.
  • Időjárás hatása (Weather Influence): Forróságban gyorsabban apad a szomjúság. Dél felé vándorolva különösen figyelj a folyadékpótlásra!
  • Hűtés érték (Cooling Stat): A legtöbb ruhadarabnak van hűtési statja, ami mérsékli a hőterhelést, így lassítja a szomjúság csökkenését.
  • Nedvesség és menedék (Wetness and Shelter): A vizesen maradás vagy menedék keresése segít lehűlni. Néha jobb félmeztelenül, mint teljesen felöltözve a hőségben.
  • HALÁL (DEATH): Ha nem hidratálsz, meghalsz, ráadásul gyorsan. Jelenleg nagyjából kétszer akkora sebzést kapsz a kiszáradástól, mint az éhenhalástól.
  • Folyadék miatti túlterhelés (Liquid Encumbrance): Azok a folyadéktárolók, amelyekben 4 liternél több van (állítható), túlterhelnek és lassítják a mozgást.

Hidratálás ételből és italból (Hydration from Food and Drinks)

  • Hidratáció érték (Hydration Stat): Minden ételnek és italnak van hidratációs értéke, amely visszatölti a szomjúságot.
  • Különleges hatások (Special Effects): A levesek és gyümölcslevek ideiglenesen megállítják a szomjúság csökkenését; az alkohol akár jóval tovább is – a Seraph-ok egyedi alkohol-feldolgozását tükrözve.
  • Vízforrások (Water Sources): Ihatsz közvetlenül a vízforrásokból Shift + jobb klikk-kel. Ez növeli az éhséget, ezért hatékonyabb a feldolgozott italok vagy levesek készítése.
  • Esővíz (Rain Water): Minden folyadéktároló kihelyezhető esőbe gyűjtéshez. Az esővíz több szomjúságot tölt és csak fele annyira növeli az éhséget, mint a sima víz – kiváló korai–középső játékbeli alternatíva.

Hordók – Kegs (Kegs)

  • Készíthető hordók (Craftable Kegs): Fából, pálcákból és vasabroncsokból készülnek (recept a kézikönyvben). Kezdetben „csapolatlanok”, ezért tölthetők, de nem csapolhatók.
  • Hosszú távú tartósítás (Long-Term Preservation): A csapolatlan hordók jelentősen lassítják a bennük tárolt folyadékok romlását.
  • Hordó csapolás (Keg Tapping): Készíts Keg Tap-et sárgarézből az üllőn. Hammer (kalapács) az off-handben, a csap a főkézben; tartsd nyomva a jobb klikket a hordón a becsapoláshoz. Ettől végleg csapolható és újratölthető lesz, viszont a tartósítás sokat gyengül.
  • Újrahasznosítás (Recycling Kegs): A csapolt hordó axe-szel (fejszével) visszabontható (jobb klikk tartsd), de anyagveszteséggel számolj.

Kádak – Tuns (Tuns)

  • Nagy Hordók (Tuns): Nagyméretű (2×2×2) hordóblokk, legfeljebb 950 liter kapacitással (állítható). Nem ad romláscsökkentést, ezért tartós italokhoz vagy nem romlandó folyadékokhoz ideális. Alapértelmezett romlási ráta kb. a vanilla hordóé (állítható). Recept a kézikönyvben.

Kutak (Wells)

Ásd meg a saját kutad (Dig your own well): A világ akviferekkel (aquifers) generálódik; a prospecting pick jelzi az akvifer-értéket. Minél mélyebbre ásol, annál bővizűbb kutat találsz. Használd a csákány új eszközmódját well spring fúrásához (vagy az ásó megfelelő módját sekély, felszíni kutakhoz korai, sáros vízhez – ez tisztább, mint a sima forrásblokkok, de legyen közel valódi vízhez).

  • Utántöltés: A well spring alapból legfeljebb 5 blokk magasságig tölti fel a tengelyt, amíg az akadálytalan, és minden szinten van legalább egy szilárd vízszintes szomszéd.
  • Fejlesztés: Clay brick bélelés: 7, stone brick: 10 blokk magas kapacitás (állítható).
  • Hozzáférés: Készíts egy well winch-et, és kényelmesen, a felszínről húzd fel a vizet.
Tipp: Forróságban tarts kéznél könnyű, jó hűtési statú felszerelést, és tervezz az esővízre mint korai tartalékra.

Valódi füst (Real Smoke)

A legtöbb, füstöt kibocsátó blokk felett vagy oldalán nyitott tér szükséges, hogy a füst távozhasson. Ha a füst nem tud eltávozni, a blokk rövid időn belül kialszik.

Füstöt kibocsátó blokkok (Smoke-producing blocks) és azok éréke hogy mennyi füstöt engednek ki.

ElemFüstkibocsátás (Smoke Production)
Tűz (Fire)
4
Tűzrakó (Firepit)
6
Fáklya (Torch)
2
Gödörkemence (Pit Kiln)
12
Kovácstűz (Forge)
4
Bloomery kemence (Bloomery)
6
Kazán (Boiler)
3
Faszénverem (Charcoal pit)
6
Szénkupac (Coalpile)
6
Sütőkemence (Oven)
3
Fáklyatartók (TorchHolders)
2

Kémények (Chimneys)

Az alapjáték kémény blokkja (Chimney) mostantól működőképes! Ha a kémény (Chimney) egy tűzforrás (Fire source) fölé, vagy egy szomszédos üres hely (adjacent space) fölé kerül elhelyezésre, a füst a kémény felé áramlik.

A füstöt a kémény „felszívja” a nem szilárd blokkokon (non-solid blocks) keresztül is, beleértve a véséssel formált blokkokat (chiseled blocks). A füst csak azokat a kéményeket éri el és szívódik fel, amelyek legfeljebb 16 függőleges blokkon (16 vertical blocks) belül vannak.